Сензорна интеграция

Сензорната интеграция е неврологичен процес, при който всички сетивни стимули от заобикалящия ни свят и от нашето собствено тяло се преработват, анализират, интерпретират, така че да можем да реагираме адекватно на физическите и социални ситуации, в които попадаме всеки ден / час/минута/. Този процес е неосъзнат /така както дишане, ходене и мн.др./, но е основополагащ фактор в ранното детско развитие. Дългият път, който детето изминава от утробата до структурираната среда в детската среда, е свързан основно с трупане на опит-сензорен, социален, емоционален и т.н. От това кака детето възприема тялото си, физическите компоненти на средата /хора, предмети, причинно-следствени връзки между тях/, зависи как ще взаимодейства с нея /как ще играе, общува, и т.н./. Подобно на процеса на изграждане на къща, бебето поставя основите на бъдещите си способности, трупайки сензорена информация /тактилна, слухова, зрителна, проприоцептивна, вкусова, обонятелна, вестибуларна и т.н./, въз основа на която опознава тялото си, света и хората около себе си и това как да манипулира средата.

Нарушения на сензорната интеграция

Сензорно интегративна дисфункция

Подобно на функционирането на зъбните колела, когата е засегнат дори един компонент от системата /един сензорен канал/ по отношение на преработака и анализа на сетивната информация, това дава оказва пряко влияние върху всички останали компоненти и върху цялостното функциониране. Ето защо при наличие на проблем в процеса на преработка на информацията постъпваща по сетивните канали, говорим за сензорно-интегративна дисфункция. Този дисбаланс в обработката на сетивната информация, в зависимост от степента и сетивните канали, които са най-силно засегнати, дава пряко отражение върху функционирането на детето

  • Игра

  • Общуване

  • Езикови умения

  • Хранене

  • Сън

  • Адаптация

При СИД е важно да знаем:

  • Това е нарушение в процеса на обработка и организация на информацията

  • Дисфункция, а не липса на функция /всички сетивни канали са физиологично съхранени/

  • Сетивните канали работят, но не комуникират ефективно помежду си

  • Не задължително означава умствена изостаналост и не понижава IQ

Къде можем най-често да срещнем СИД:

  • Аутизъм

  • ХДВ

  • Генетични синдроми

  • ДЦП и други неврологични

  • Обучителни трудности

  • Нарушения в езиковото развитие

  • Емоционални и поведенчески разстройства

  • Недоносени деца

  • Деца от институции

Често срещани симптоми

  • Тревожност

  • Необичайна реакция на стимули

  • Агресия/автоагресия

  • Ограничени праксисни възможности

  • Поведенчески проблеми

  • Обучителни трудности

Основни проявления на СИД

Континуум на сензорна регистрация

По Wilbarger / Royeen

Свръхреакция Хипореакция

нормална сензорна преработка

  • Свръхрегистриращ тип- наблюдава се необичайна, силна реакция /защита, бягство, избягване/ на незаплашващи стимули от ежедневието, на които често дори не бихме обърнали внимание

  • Хипорегистриращ тип- налице е забавена реакция или често липса на такава дори при наличие на интензивни стимули /забавена реакция на болка и съответно поведение застрашаващо собственото здраве/

  • Търсене на стимули- често децата със СИД / основно деца с аутизъм/ буквално изпитват сензорен „глад“ и непрекъснато търсят стимули в заобикалящата ги среда /постоянно са в движение, налице е стереотипно поведение и автостимулации/

Маркери в бебешка и ранна детска възраст

  • Забавяне в двигателното развитие асиметрия в стойката на тялото

  • Нежелание да се гушка и да бъде докосвано

  • Изключително силно нарушение на съня

  • Проблеми със сукане, преглъщане, пиене, хранене

  • Атипични реакции към безвредни стимули в допълнение към хипер-или хипоактивност